Over mij

Mijn foto
Ik ben Nel Hillewaere, ik ben 18 jaar en ik studeer kleuteronderwijs in KATHO Tielt. Ik hou ervan om te werken met kinderen. Het doet mij iets om verschillende zaken aan te brengen aan kleuters, voornamelijk om kinderen kennis te kunnen bijbrengen op een speelse manier. Tewerk gaan als kleuterjuf spreekt me erg aan, omdat er in een kleuterklas elke dag nieuwe dingen te beleven vallen. Leven van dag tot dag, de kleuter laten welkom voelen in de klas en een voorbeeldfunctie hebben voor de kleuters is mijn moto.

zondag 5 augustus 2012

Weerkoffer

Voor het vakonderdeel WERO kregen we de opdracht om een weerkoffer te creëren.
Ik ging opnieuw op zoek naar een geschikte oude koffer om te gebruiken als weerkoffer. Ik vond deze koffer in een kringloopwinkel (waar je trouwens veel materiaal kan vinden om mooie zaken mee te creëren).
De dagen van de week werden vastgekleefd in de koffer, voor de weerprentjes bracht ik velcro aan, zo kunnen de kleuters alle weerprentjes zelfstandig ophangen en aftrekken.
De weerkoffer is handig in gebruik, de weerkoffer kan gemakkelijk opgeborgen worden en kan zeker door de kleuters gedragen worden. De weerman of weervrouw (aangeduid door de sjaal met de kleuren van de regenboog) heeft de sjaal aan die in de koffer aanwezig is, zo is het voor alle kleuters duidelijk wie de weerman of weervrouw is van de dag.In de weerkoffer is een pluviometer en thermometer aanwezig. Deze beide temperatuurinstrumenten worden buiten opgehangen en worden elke dag samen met de kleuters bekeken.
Daarnaast zie je in de weerkoffer ook een muis zitten, maar waarvoor zou deze muis nu kunnen dienen?
Wel, de muis is voornamelijk voor de eerste kleuterklas en dient om de 4 seizoenen aan te duiden. Voor de oudere kleuters zijn er kaarten in de koffer aanwezig. Voor de 2de kleuters zijn de kaarten in kleur. Voor de 3de kleuterklas zijn de kaarten in het zwart-wit, zo is er gradatie aanwezig over de 3 kleuterklassen.


Zo zie je op deze foto een muis met een kleedje en een trui. (Lente)









Onze weermuis heeft hier een zomerhoedje, salopette en zomerschoenen aan om het seizoen zomer aan te tonen.




Onze weermuis heeft een regenhoedje en een regenjas aan. Wordt geassocieerd met de herfst.
En natuurlijk mogen we de winter niet vergeten. Hiervoor heeft de weermuis een wintermuts en winterjas aan.








Niet enkel de binnenzijde van de weerkoffer was aangekleed. Ik gaf de buitenkant van de koffer een mooier kleurtje. Ik deed dit met dezelfde techniek als hier eerder werd vermeld.

1 opmerking:

  1. Hoi

    Zou je misschien je prentjes naar mij kunnen doorsturen? Je zou me hier enorm mee verder helpen!
    Mijn email-adres is: gitte.vandenbergh1@student.artesis.be

    Alvast bedankt!
    Gitte

    BeantwoordenVerwijderen