Over mij

Mijn foto
Ik ben Nel Hillewaere, ik ben 18 jaar en ik studeer kleuteronderwijs in KATHO Tielt. Ik hou ervan om te werken met kinderen. Het doet mij iets om verschillende zaken aan te brengen aan kleuters, voornamelijk om kinderen kennis te kunnen bijbrengen op een speelse manier. Tewerk gaan als kleuterjuf spreekt me erg aan, omdat er in een kleuterklas elke dag nieuwe dingen te beleven vallen. Leven van dag tot dag, de kleuter laten welkom voelen in de klas en een voorbeeldfunctie hebben voor de kleuters is mijn moto.

zondag 5 augustus 2012

De verteltas van Kikker en de sneeuwman!

Voor het vakonderdeel Nederlands kregen we de opdracht om voor het mondeling examen een verteltas te maken. (zie foto – tas met alles in opgeborgen).Mijn verteltas is gemaakt uit een plastieken tas waar groene stof werd rond genaaid om zo de tas binnen het thema van kikker te brengen. Daarnaast werd een zakje gemaakt waar de handpop-kikker mooi in opgeborgen kan worden. Zo is de tas op een gewone maar originele manier aangekleed en merk je onmiddellijk dat er zal gewerkt worden rond een boek over kikkers.



Als we nu even in de tas kijken, merken we dat ik als hoofdverhaal koos voor ‘kikker en de sneeuwman’. Daarnaast is er ook een informatief boek over kikkers aanwezig.




In de verteltas zijn natuurlijk niet alleen boeken aanwezig, maar er bevindt zich ook  een gezelschapsspel in, enkele denkspelletjes, memorie en Jumbolino. 



Gezelschapsspel:. Het spel Kikker Speelt Tikkertje heeft een speelveld dat zowel binnen als buiten gelegd kan worden. De spelers gooien om beurten de grote zachte dobbelsteen. Komen ze op een vakje terecht dat hun speelfiguur afbeeldt, dan mogen ze nog eens gooien. Komen ze terecht op een vakje waarop al een andere speler staat, dan wordt deze speler getikt en moet hij terug naar het vorige vak met zijn figuur. Zo rennen kikker en zijn vriendjes vooruit, tikken ze elkaar en komen ze uiteindelijk bij de boot in het midden van het spelbord. Wie het eerst in het midden van het spelbord terechtkomt, is gewonnen.




Denkspelletje: In de tas zitten enkele witte kaarten, knijpkaarten genoemd. Je krijgt een kaart en een doos met 6 verschillende kleuren van wasspelden in. Er zitten 4 verschillende opdrachtkaarten in de map. Bovenaan staat de opdracht voor die  bepaalde kaart (bv. van groot naar klein, zoek dezelfde). Je neemt de juiste kleur van de wasknijper en plaatst hem bovenaan aan de rechterkant van je kaart. Als je alle opdrachtjes uitgevoerd hebt, draai je de kaart om en als alle kleuren van de wasknijpers gelijk zijn aan de kleuren op je antwoordkaart, dan heb je juist gewerkt. 



Jumbolino: Elke speler krijgt 1 grote kaart met een vriendje van kikker op. Elk op zijn beurt gooi je met de dobbelsteen en je legt het puzzelstuk met hetzelfde aantal ogen op je grote kaart.
Gooi je nogmaals hetzelfde aantal ogen, dan is je beurt voorbij. Wie het eerste zijn kaart vol heeft, is de winnaar.

Ook zin om een verteltas te maken? Ga dan verder naar deze site voor meer informatie. http://www.kinderboekwinkelbolleboos.nl/index.php/wat-is-een-verteltas.html




1 opmerking:

  1. Goedemorgen,

    Heb je soms een mal van jumbolino?
    Die ik ergens kan downloaden?

    Groetjes Jennifer

    BeantwoordenVerwijderen