Over mij

Mijn foto
Ik ben Nel Hillewaere, ik ben 18 jaar en ik studeer kleuteronderwijs in KATHO Tielt. Ik hou ervan om te werken met kinderen. Het doet mij iets om verschillende zaken aan te brengen aan kleuters, voornamelijk om kinderen kennis te kunnen bijbrengen op een speelse manier. Tewerk gaan als kleuterjuf spreekt me erg aan, omdat er in een kleuterklas elke dag nieuwe dingen te beleven vallen. Leven van dag tot dag, de kleuter laten welkom voelen in de klas en een voorbeeldfunctie hebben voor de kleuters is mijn moto.

zondag 4 december 2011

Opstap in het bos!

         
Voor vakkenstage WERO gingen we op daguitstap naar Bulskampveld in Beernem. Onze eerste sessie ging door in het Toverbos. Het Toverbos was natuurlijk niet echt, maar was wel heel mooi nagemaakt. Eens we in het Toverbos aankwamen,  keken we allen samen naar het filmpje van Fee Hupsakee die dieren kan betoveren waardoor de dieren kunnen spreken. Daarna moesten we Fee Hupsakee helpen om haar toverstokken magie te laten bezitten. Samen spraken we meerdere malen de mysterieuze toverspreuk uit. Eens de toverstokken hun magie bezaten,  deelde Fee Hupsakee de magische toverstukken uit. We werden in groepjes van 2 verdeeld en samen  gingen we op pad met de toverstok in het Toverbos. Er waren veel geheimzinnige zaken te beleven in het Toverbos, want wanneer we met onze magische toverstok tikten op een dier konden we dierengeluiden beluisteren.









Daarna gingen we samen op zoektocht naar een nieuwe paddenstoel voor kabouter Pinnenmuts. De voorstelling begon met het oh zo bekende liedje van kabouter Pinnenmuts. Daarna gingen we op wandel in het bos. Wanneer we een sjabloon van een paddenstoel met  kabouter Pinnenmuts te zien kregen,  was het tijd voor een verhaaltje.  Aan de hand van de verschillende verhaaltjes kunnen de kleuters veel bijgebracht worden over paddenstoelen en andere verscheidene zwammen. Alles viel letterlijk wat in het water, maar het bracht herfstsfeer met zich mee. 


       

Nadat we ons buikje goed gevuld hadden, maakten we een wandeling door het bos met een begeleidende gids. We kwamen meer te weten over  muizen, verschillende vogels en zeker niet te vergeten de kriebelbeestjes in het bos. Hierbij mochten we ook zelf opzoek gaan naar verscheidene kriebelbeestjes.  We wisten niet welk kriebelbeest we hadden gevonden, daarom kregen we een stappenplan om het kriebelige ding een naam te geven.



Als laatste mochten we zoals de echte weerman de temperatuur, het geluidsniveau, de lichtsterkte, de vochtigheidsgraad en de windsnelheid op nemen. Natuurlijk ging dit niet zomaar, hierbij kregen we speciale apparatuur om dit alles te kunnen onderzoeken. De gemeten waarden mochten we met een stift op een gelamineerd papier neerschrijven.
Kortom, het was een leerrijke dag en voor mij is het zeker en vast een aanrader om deze daguitstap uit te voeren samen met kleuters.

Wil je ook naar Bulskampveld of wil je er meer over te weten komen? Ga dan snel naar deze site.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten